ul. Kaliska 6, 99-400 Łowicz, woj. łódzkie, tel. 46-8374155, 46-8373943

email: sekretariat@mops.lowicz.pl; adres skrytki EPUAP: MOPSLowicz

Przeciwdziałanie przemocy


JEŚLI JESTEŚ OFIARĄ PRZEMOCY
LUB JEJ ŚWIADKIEM
PRRZERWIJ MILCZENIE
REAGUJ !!!

Pamiętaj!
Nikt nie ma prawa krzywdzić Ciebie
ani Twoich dzieci!

 

I. PODSTAWA PRAWNA

Głównym aktem prawnym regulującym kwestie w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej, zasad postępowania wobec osób dotkniętych przemocą w rodzinie oraz zasad postępowania wobec osób stosujących przemoc jest ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2024r., poz. 424, 834). Wraz z wejściem w życie ustawy pojawiły się nowe obowiązki i wytyczne dla tworzenia gminnego systemu przeciwdziałania przemocy domowej. Działania te mają odbywać się głównie w ramach interdyscyplinarnej współpracy na rzecz przeciwdziałania przemocy na terenie miasta.

 

Nowymi zadaniami gminy są w szczególności:

  • Opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
  • Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
  • Tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.

 

W skład zespołu interdyscyplinarnego wchodzą przedstawiciele:

    1. jednostek organizacyjnych pomocy społecznej;
    2. gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych;
    3. Policji;
    4. oświaty;
    5. ochrony zdrowia;
    6. organizacji pozarządowych

 

Mogą także wchodzić kuratorzy sądowi oraz przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy domowej.

__

II. ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY W ŁOWICZU

Zespół Interdyscyplinarny w został powołany Zarządzeniem nr 389/2023 Burmistrza Miasta Łowicza z dnia 24.11.2023r. w składzie:

    1. Urszula Markowicz – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łowiczu
    2. Małgorzata Zbrożek – Kierownik Działu Pomocy Środowiskowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łowiczu
    3. Anna Okoń – starzy pracownik socjalny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łowiczu
    4. Waldemar Szaleniec – starszy pracownik socjalny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Łowiczu
    5. Katarzyna Gajda – asystent rodziny w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Łowiczu
    6. Małgorzata Janicka – starszy specjalista pracy socjalnej w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Łowiczu
    7. Cezary Gawroński – Przewodniczący Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Łowiczu
    8. Dawid Has – Kierownik rewiru dzielnicowych KPP w Łowiczu
    9. Małgorzata Nowak – Dyrektor Zakładu Ekonomiczno – Administracyjnego w Łowiczu
    10. Maria Mycka – specjalistka pielęgniarka
    11. Kinga Legieć-Doroba – członek Europejskiej Unii Kobiet Sekcja Polska
    12. Katarzyna Perzyńska – Kurator zawodowy Sądu Rejonowego w Łowiczu
    13. Elżbieta Golis – Prokurator Prokuratury Rejonowej w Łowiczu

 

Zespół Interdyscyplinarny realizuje działania określone w Gminnym Programie Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie oraz w ramach realizacji założeń Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.

Zadaniem Zespołu Interdyscyplinarnego jest integrowanie i koordynowanie działań przedstawicieli
różnych podmiotów oraz specjalistów w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Jeśli Ty lub Twoje dziecko jesteś osobą wobec której stosowana jest przemoc
lub jesteś świadkiem stosowania przemocy
możesz zgłosić się do przedstawiciela każdej z wyżej wymienionych jednostek.

 

__

III. ZADANIA ZESPOŁU ORAZ PROCEDURY POSTĘPOWANIA

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 10 czerwca 2010 roku zespół interdyscyplinarny stanowi istotny element gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Działania zespołu oparte są na systemowej współpracy lokalnych instytucji, podmiotów i służb. Jego zadaniem jest min integrowanie działań instytucji lokalnych i zwiększenie efektywności podejmowanych działań interwencyjnych i pomocowych w momencie zaistniałego problemu.

Zespół interdyscyplinarny pełni funkcję strategiczno – koordynującą polegającą na kształtowaniu lokalnej polityki przeciwdziałania przemocy w rodzinie.

Zadaniem Zespołu jest w szczególności:

    1. diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie
    2. podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku
    3. inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie
    4. rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym
    5. inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc.

W celu rozwiązywania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego powołuje grupy robocze.

W skład grup roboczych wchodzą przedstawiciele:

  • jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
  • gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
  • Policji,
  • oświaty,
  • ochrony zdrowia.

Mogą także wchodzić kuratorzy sądowi oraz przedstawiciele innych podmiotów, specjaliści w dziedzinie przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Do zadań grup roboczych należy w szczególności:

  • opracowanie i realizacja planu pomocy rodzinie
  • monitorowanie sytuacji rodzin objętych procedurą „Niebieska Karta”
  • dokumentowanie działań podejmowanych wobec rodzin, w których dochodzi do przemocy oraz efektów tych działań.

 

Podejmowanie interwencji w środowisku, wobec rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu o procedurę „Niebieskie Karty ”.

Procedura ta obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie.

Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” wszczęcie procedury następuje przez wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” przez przedstawiciela jednostki organizacyjnej pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty, ochrony zdrowia. Przekazanie wypełnionego formularza „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia wszczęcia procedury.
Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego po otrzymaniu formularza „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia jego otrzymania, przekazuje go członkom zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej. Członkowie zespołu interdyscyplinarnego oraz grup roboczych wykonują zadania w ramach obowiązków służbowych lub zawodowych.

Zakończenie procedury następuje w przypadku:

    1. ustania przemocy w rodzinie i uzasadnionego przypuszczenia o zaprzestaniu dalszego stosowania przemocy w rodzinie oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy albo
    2. rozstrzygnięcia o braku zasadności podejmowania działań.

Członkowie zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań mogą przetwarzać dane osób dotkniętych przemocą w rodzinie i osób stosujących przemoc dotyczące: stanu zdrowia, nałogów, skazań, orzeczeń o ukaraniu a także innych orzeczeń wydanych w postępowaniu sądowym lub administracyjnym bez zgody i wiedzy osób, których dane te dotyczą.

Członkowie zespołu interdyscyplinarnego i grup roboczych zobowiązani są do zachowania poufności wszelkich informacji i danych, które uzyskali przy realizacji zadań o których mowa powyżej. Obowiązek ten rozciąga się także na okres po ustaniu członkostwa w zespole interdyscyplinarnym oraz grupach roboczych.

__

IV. ZADANIA SŁUŻB REALIZUJĄCYCH PROCEDURĘ

Zadania poszczególnych służb realizujących procedurę „Niebieskie Karty”</>

I. W ramach procedury pracownik socjalny jednostki organizacyjnej pomocy społecznej:

    1. diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
    2. udziela kompleksowych informacji o:
      • możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
      • formach pomocy dzieciom doznającym przemocy w rodzinie oraz o instytucjach i podmiotach świadczących tę pomoc,
      • możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
    3. organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
    4. zapewnia osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w zależności od potrzeb, schronienie w całodobowej placówce świadczącej pomoc, w tym w szczególności w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
    5. może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

 

II. W ramach procedury przedstawiciel gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych podejmuje działania:

    1. diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
    2. udziela kompleksowych informacji o:
      • możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
      • formach pomocy dzieciom doznającym przemocy w rodzinie oraz o instytucjach i podmiotach świadczących tę pomoc,
      • możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
    3. organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
    4. zapewnia osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w zależności od potrzeb, schronienie w całodobowej placówce świadczącej pomoc, w tym w szczególności w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
    5. może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

 

III. W ramach procedury funkcjonariusz Policji:

    1. udziela osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, niezbędnej pomocy, w tym udziela pierwszej pomocy;
    2. organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
    3. podejmuje, w razie potrzeby, inne niezbędne czynności zapewniające ochronę życia, zdrowia i mienia osób, co do których istnieje podejrzenie, że są dotknięte przemocą w rodzinie, włącznie z zastosowaniem na podstawie odrębnych przepisów w stosunku
      do osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, środków przymusu bezpośredniego i zatrzymania;
    4. przeprowadza, o ile jest to możliwe, z osobą, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, rozmowę, w szczególności o odpowiedzialności karnej za znęcanie się fizyczne lub psychiczne nad osobą najbliższą lub inną osobą pozostającą w stałym lub przemijającym stosunku zależności od osoby, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, albo nad małoletnim lub osobą nieporadną ze względu na jej stan psychiczny lub fizyczny, oraz wzywa osobę, wobec której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, do zachowania zgodnego z prawem i zasadami współżycia społecznego;
    5. przeprowadza na miejscu zdarzenia, w przypadkach niecierpiących zwłoki, czynności procesowe w niezbędnym zakresie, w granicach koniecznych do zabezpieczenia śladów i dowodów przestępstwa;
    6. podejmuje działania mające na celu zapobieganie zagrożeniom mogącym występować w rodzinie, w szczególności składa systematyczne wizyty sprawdzające stan bezpieczeństwa osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą
      w rodzinie, w zależności od potrzeb określonych przez zespół interdyscyplinarny lub grupę roboczą.

 

W ramach procedury każdorazowo udziela osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, informacji o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia oraz o uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie.

 

IV. W ramach procedury przedstawiciel ochrony zdrowia:

    1. Każdorazowo udziela osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, informacji o możliwościach uzyskania pomocy i wsparcia oraz uprawnieniu do uzyskania bezpłatnego zaświadczenia lekarskiego o ustaleniu przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie
    2. Jeżeli stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, wymaga przewiezienia jej do podmiotu leczniczego, formularz „Niebieska Karta – A” wypełnia przedstawiciel podmiotu leczniczego, do którego osoba ta została przewieziona.
    3. Przedstawicielem ochrony zdrowia uprawnionym do działań jest osoba wykonująca zawód medyczny, w tym lekarz, pielęgniarka, położna i ratownik medyczny.

 

V. W ramach procedury przedstawiciel oświaty:

    1. udziela kompleksowych informacji o:
      • możliwościach uzyskania pomocy, w szczególności psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
      • możliwościach podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
    2. organizuje niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan zdrowia osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
    3. może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie
    4. diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w tym w szczególności wobec dzieci
    5. udziela kompleksowych informacji rodzicowi, opiekunowi prawnemu, faktycznemu lub osobie najbliższej o możliwościach pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia rodzinie, w tym o formach pomocy dzieciom świadczonych przez instytucje i podmioty w zakresie specjalistycznej pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie.

Wszelkie informacje można uzyskać w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Łowiczu:
Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego Anna Okoń – pokój nr 112 tel. 46 837 41 55 lub 794 009 618
Pracownik Socjalny Waldemar Szaleniec – pokój nr 112 tel. 46 837 41 55.
email: przemoc@mops.lowicz.pl

Tutaj można znaleźć adresy wszystkich instytucji na terenie naszego województwa udzielających pomocy osobom dotkniętym przemocą w rodzinie.


początek strony

Skip to content